Antoni Żurawicz
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Artykuł dotyczy produkcji filmowej w Polsce i realizacji polskich i zagranicznych filmów w kinach. Analiza obejmuje okres od początku polskiej kinematografii w 1896 r., opierającej się na kapitale zagranicznym i wspieranej przez polską myśl techniczną, przez lata przed II wojną światową i po wojnie aż po ostatnie dwudziestolecie, charakteryzujące się finansowaniem przez prywatny kapitał i innowacjami technicznymi. Podstawowe dane dotyczą produkcji filmowej, kin i spektakli oraz widzów. Opracowanie koncentruje się na ważnych elementach dotyczących rozwoju technicznego produkcji filmowej oraz dostawy i odbioru filmów.

SŁOWA KLUCZOWE

kinematografia, rynek kinematografii, finansowanie kinematografii, przemysł filmowy

BIBLIOGRAFIA

Banaszkiewicz W., Witczak W. (1989), Historia filmu polskiego, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa

Cieśliński M. (2006), Piękniej niż w życiu. Polska Kronika Filmowa 1944—1994, Wydawnictwo TRIO, Warszawa

Janicki S. (1971), Film polski od A do Z, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa

Łagodziński W. (1975), Rozwój statystycznych badań kultury w GUS w latach 1946—1974, „Wiadomości Statystyczne”, nr 1, GUS

Płażewski J. (2006), Historia filmu 1895—2005, Książka i Wiedza, Warszawa

Szarota T. (1973), Okupacyjny Warszawy dzień powszedni. Studium historyczne, Czytelnik, Warszawa

Zajiček E. (1992), Poza ekranem. Kinematografia polska 1918—1991, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa

100 lat polskiego filmu (cz. I — 2008, cz. II — 2009), Filmoteka Narodowa, Warszawa

www.filmpolski.pl

www.kinastudyjne.pl

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0